A Tényállás 
              2000. február 18-án a Szoke Tiszát Tápéra vontatták. A tulajdonos, a Tiszayacht Kft. jelképes összegért kapta meg a hajót, a Szoke Tiszát (korábbi nevein Felszabadulás, Szent Imre, Sas, IV. Károly).  
             
              2005-ben a hajó a Zoltán Alapítványhoz került, amely szervezet az Európa Rendezvényirodát és egy meg nem nevezett német céget képviselt, aki bérelve Budapest-Passau útvonalon kívánta üzemeltetni a hajót. A hajótestet menthetetlennek tartották ezért a jövedelmezoségi szempontokat figyelembe véve egy arányaiban hasonló, ám valamivel nagyobb hajót kívántak építeni, a régi hajó hasznosítható anyagainak felhasználásával. A pályázatuk az akkori uniós pályázaton nem nyert. Mivel a Tiszayacht Kft. és a Zoltán Alapítvány közötti szerzodésbe belekerült, hogy a felújítás meghiúsulása esetén a tulajdonjog visszaszáll a TiszayachtKft.-re, így a hajó ismét a Tiszayacht Kft. tulajdonába került vissza 2007-ben .  
             
              2007-ben a hajó tulajdonjoga a Szeviép csoport tulajdonába került.  
             
              2010-ben a Szeviéptulajdonában lévoTechnológiai Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kht. 556  millió forintot nyert a Szoke Tisza gozhajó interaktív kiállítótérré alakítására" címu pályázattal a hajó felújítására az NFÜ kiemelt turisztikai termék  és attrakciók fejlesztése  címu,DAOP-2.1.1/G-11 kódú régiós pályázaton.  A Kht. nem tudta eloteremteni a 15% önrészt, a csaknem 100 millió forintot. A százalékokból viszont kiszámolható, hogy az összköltség felfele kerekítve 655 millió forint volt.  
             
              A sikertelen pályázat után a hajó tulajdonjoga egy másik Szeviép tulajdonú céghez a Szoke Tisza Hajó Szolgáltató Nonprofit Kft.-hez került .  
             
              2012. február 20-án Szoke Tisza Hajó Szolgáltató Nonprofit Kft. felszámolása megjelent a cégközlönyben.  
             
              2012. február 26-án a hajó vízbetörés következtében elsüllyedt.  
             
              2012. február: a hajót az elsüllyedés után a KÖH (Kulturális Örökségvédelmi Hivatal) ideiglenes védelem alá helyezte. A védettség elbírálása és ezen belül a védettség mértékének megállapítása jelenleg is folyamatban van.  
             
              2012. március 7-én Szabó Endre, hajóépíto mérnök, a Szoke Tiszát hajdan építo Ganz Danubius ügyvezetoje szakmai állásfoglalásában a következo összegzést írta:  
                 
                A hajót nem feltétlenül kell kapkodva szétvágni, lebontani. Hiszen  ha a helyszíni vizsgálat a fenti feltételek meglétét igazolja  a sólyázás technikailag lehetséges. Az, hogy ténylegesen is lehetséges-e, pedig már további  nem muszaki jellegu  kérdés (van-e rá pénz, akarat, a sólyázásért a felelosséget merik-e vállalni, stb.)  
               
              2012. március 12-17. közötti idoszakban a MHE (Magyar Hajózásért Egyesület) önkéntesei a hajót kétszer próbálták felúsztatni sikertelenül.  
             
              2012. április 3-án a Honvédség MH 5. számú Bocskai Lövészdandár Muvelettámogató Muszaki Zászlóaljának hódmezovásárhelyi parancsnokai megszemlélték a hajót.    A szemlét végzo tisztek jelentést tesznek majd a Honvédelmi Minisztériumnak a muszaki lehetoségekrol, valamint a szükséges szivattyúkapacitás biztosításának érdekében felvették a kapcsolatot az ATIKÖVIZIG, valamint a megyei katasztrófavédelem illetékeseivel is.  
             
              2012.  április 26-án a végrehajtó a hajót árverésre bocsátotta 7 millió forint plusz áfa árral. Az árajánlatokat húsz napig lehet leadni.  
            A Hajó felújítása, Továbbélése 
            A hajó továbbélésének ötféle megvalósulása képzelheto el:  
              Parton felállított hajó  
  Manapság nincs napirenden, de amikor a hajó sorsáról 2009-ben döntöttek, az alternatívák közül ez az egy volt hozzávetolegesen kifejtve.  Akkor arról volt szó hogy:    
   
   partfürdon állítanák fel, s immáron szárazon ugyan, de szórakoztató egységként muködhetne tovább  
   
  Az elképzelésrol nincsenek finanszírozási és megtérülési hatástanulmányok, ugyanakkor valószínu, hogy ez a legolcsóbb megoldás.  
             
              Állóhajó  
              Ez a funkció megegyezhet a 2010-es pályázattal. Az akkori költség 665 millió volt.  
               
              Eredeti méretekkel felújított muködoképes hajó  
              Eredeti méretekkel felújított hajóról nincsenek pontos, hatástanulmánnyal alátámasztott megvalósulási tervek. Dr. Balogh Tamás 1-1.5 milliárd forintra teszi a beruházás értékét 2011-es áron számolva.  
               
              Elbontás után egy a régi hajóra emlékezteto új hajó építése  
              A Zoltán Alapítvány 2002 és 2007 között készített egy ilyen tervet. A költségvetés adatai nem, csak a hajó fotórealisztikus képe ismert. A hajó árát Dr. Balogh Tamás szerint meghaladja a 2 milliárd forintot.  
               
              Csak megmentésre érdemes részek megmentése  
            A hajó új tulajdonosának a feladata lesz, amit a KÖH kérhet számon tole a Kulturális örökségvédelmi törvény keretein belül.  
             
               
            A Megvalósítás finanszírozása 
            A fenti pontok bármelyikének megvalósításához nagyon sok pénzre van szükség, amely a következo forrásokból származhat:  
              A hajót esetlegesen megvásároló tulajdonostól.  
              Uniós pályázati forrásból. A, B, C, E verzió esetében származhat DAOP-2.1.1/G-11  regionális programból, azzal a megkötéssel, hogy üzleti célú szálláshelyek létesítése nem megengedett. A fenti megszorítások mellet DAOP-2.1.1/G-11 kedvezo esetben a beruházás összegének a 95 százaléka támogatásként megnyerheto.  
              Közadakozásból  
              Különbözo mecénások és szponzorok által adott pénzekbol.  
              Kulturális Örökségvédelmi szervezetektol.  
            A Fenntarthatóság 
            Alapjában véve ez a legnehezebb dolog. A hajós szervezetek általában erre helyezik a hangsúlyt.  
              A B -jelu, állóhajós verzióhoz a 2010-es pályázathoz készült hatástanulmány.  
              A D -jelu új szállodahajó építéshez feltételezések szerint készített a Zoltán Alapítvány megvalósítási tervet, de ez minden bizonnyal üzleti titok.  
              A többi verzióhoz talán soha nem készültek ilyen típusú dokumentumok.  
            A Hajó állapota 
            A hajó állapota meglehetosen leromlott, ebben nincs vita. A nézetkülönbség inkább abban áll, hogy érdemes-e esetleg javítani, vagy olcsóbb bontani. A fent említett 2010-es sikeres pályázat és Szabó Endre mérnök úr álláspontja szerint nem feltétlenül szükségszeru a bontás. A hajózásban jártas szervezetek szerint viszont igen, ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy ezek a szervezetek a D variánst támogatják gazdasági fenntarthatósági alapon, ahol szükségszeru a hajó bontása.  
            A hajó muemléki védelme 
            A hajó állapota mellett, ez a hajó sorsát leginkább befolyásoló tényezo: a KÖH és az általa felkért MMKM (Magyar Muszaki és Közlekedési Múzeum) szakvéleményétol függ. Mértéke három féle lehet:  
              Teljes egészében védett, vagyis a hajótest és minden része védelem alá kerül.  
              Részleges védelem, a hajónak pontosan megjelölt részei kerülnek védelem alá.  
              Nem védett. Ez abban esetben történhet meg, ha hivatal úgy gondolja, hogy a hajónak nincs kulturális értéke, vagy a hajót teljes egészében megsemmisültnek tekinti.  
            Az újságok részleges védelemrol beszélnek, ezzel szemben állnak a hivatal korábbi döntései, mint például a szétlopott, felgyújtott Balaton csavargozös, vagy a szintén leégett Petofi gozös.  
            A Tulajdoni viszonyok 
            A fenti pontok megvalósulása nagyban függ az új tulajdonos hozzáállásától. Jelen pillanatban nem lehet tudni, ki veszi meg a hajót, sot azt sem, hogy megveszi-e valaki. Minden esetben a KÖH turési jog alapján bárkivel végeztethet munkát, esetleges muemléki védelem esetén az állagmegóvás a tulajdonos feladata lesz.  
            Állásfoglalás 
            A fenti tényeket megvizsgálva Szoke Tisza gozös kedveloi, a Mentsük meg a Szoke Tiszát  és a Szoke Tisza (a Szoke Hölgy) facebook csoportok következo álláspontra jutottak.  
            1. Elsodleges és legfontosabb dolognak a hajó felúsztatását tartjuk, hogy érdemben lehessen vizsgálni a hajó tényleges állapotát. Ugyanakkor azt gondoljuk, hogy egy sikeres felúsztatás esetén sokkal szélesebb társadalmi réteget szólíthatunk meg sikeresen a hajó megmentése ügyében.  
            2 . Amennyiben a hajó állapota és az új tulajdonos igényli, szívesen segítünk mind kapcsolatainkkal, mind anyagi támogatásunkkal.  
            Az általunk szívesen látott verziók az A , B  és a C  verzió. Mi a B  verziót tartjuk jelen pillanatban a optimális verziónak a következo okok miatt:  
              A hajó valamennyi ténylegesen megmentheto része megmenekül.  
              A megvalósulást nem zárja ki a teljes KÖH védelem.  
              Olcsóbb, mint a sokak által leginkább óhajtott C variáns, viszont annak késobbi megvalósítását nem zárja ki.  
              Két éve még megvalósíthatónak találták ezt a koncepciót és pályázaton nyertek vele. A felújítás ekkor még gazdaságos volt.  
              A pályázó, Technológiai Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kht. más célra nem tudja használni a korábbi pályázatot, ha ingyen nem is, de jutányos áron beszerezheto.  
              A dél-alföldi régióban a DAOP-2.1.1/G-11 program keretében a hajó újra pályázhat. Ha a hajó megfelelo muemléki védettséget kap, vagy ha a pályázat újraindulásakor megadott leadási határidoig nem veszíti el az ideiglenes védettségi státuszát, akkor könnyen 95% támogatás is szerezhet sikeres pályázás esetén.  
              Ez a változat, ugyanúgy, mint az A  és C  verzió, nem bontja meg a hajó történelmi folytonosságát, bár alkatrészei szép számban lecserélodnek, de a hajót ettol még történelmi gozhajók nak tekinthetjük.  
              A történelmi folytonosság miatt sokkal szélesebb társadalmi réteget meg lehet szólítani itthon és akár külföldön is. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a hajó a Monarchiában épült, tehát a Monarchia utódállamai kulturális örökségeinek részét képezheti. Nem szabad elfelejteni, hogy a hajó több ezer besszarábiai németet telepített át a Harmadik birodalomban. Továbbá ne feledjük, hogy a hajónak sokáig Andrásovits Nándor volt a kapitánya, akinek életét és a Dunai Exodusban játszott szerepét a világ számos nagy múzeumában bemutatták.  
            3 , Amennyiben a hajótest valóban menthetetlen, el lehet gondolkodni a D verzión, az elbontás utáni újraépítésen. Bár feltehetoleg ez e legprofitálóbb megoldás, de számos ellenérv fogalmazódik meg bennünk, mint például:  
              Kezdetben a legnagyobb költségu beruházást igényli.  
              A hajó történelmi folytonossága megszakad.  
              Szukebb társadalmi réteget tud maga mögé felsorakoztatni.  
              Pályázati lehetoségek limitáltabbak. Valószínuleg a beépítendo védett elemek kis száma miatt nem indulhat muemlékeknek kiírt pályázaton. Kereskedelmi szálláshelyekre vonatkozó pályázatoknál pedig a magas szállás/bekerülési ár miatt kerül hátrányba. Ilyen verzióval a hajó még nem nyert sikeres pályázatot.  
              Ugyanakkor azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy védett kulturális javaknál a KÖH-nek mindig elovásárlási joga van. Így a muemléki elemek megszerzése nem is garantálható.  
              Amennyiben a levédett elemeket sikerül is megszerezni és beépíteni, a hajó csak korlátozottan használható, mert a beépített muemlékek kivitelét a 2001. évi LXIV. törvény ( a kulturális örökség védelmérol) 55. § szigorúan szabályozza.  
               
            Budapest 2012. május 2.  
               
            
              
                Sármási Zoltán   | 
                Balló Tibor   | 
                Kárpáti Zoltán   | 
               
              
                (alapító tag)   | 
                (alapító tag)   | 
                (alapító tag)   | 
               
              
                Szoke Tisza gozös kedveloi  
        facebook csoport   | 
                Szoke Tisza (a Szoke Hölgy)  
                    facebook közösség  
                        | 
                Mentsük meg a Szoke Tiszát  
                    facebook közösség   | 
               
             
               
               
               
             
           |