A Tényállás
2000. február 18-án a Szoke Tiszát Tápéra vontatták. A tulajdonos, a Tiszayacht Kft. jelképes összegért kapta meg a hajót, a Szoke Tiszát (korábbi nevein Felszabadulás, Szent Imre, Sas, IV. Károly).
2005-ben a hajó a Zoltán Alapítványhoz került, amely szervezet az Európa Rendezvényirodát és egy meg nem nevezett német céget képviselt, aki bérelve Budapest-Passau útvonalon kívánta üzemeltetni a hajót. A hajótestet menthetetlennek tartották ezért a jövedelmezoségi szempontokat figyelembe véve egy arányaiban hasonló, ám valamivel nagyobb hajót kívántak építeni, a régi hajó hasznosítható anyagainak felhasználásával. A pályázatuk az akkori uniós pályázaton nem nyert. Mivel a Tiszayacht Kft. és a Zoltán Alapítvány közötti szerzodésbe belekerült, hogy a felújítás meghiúsulása esetén a tulajdonjog visszaszáll a TiszayachtKft.-re, így a hajó ismét a Tiszayacht Kft. tulajdonába került vissza 2007-ben .
2007-ben a hajó tulajdonjoga a Szeviép csoport tulajdonába került.
2010-ben a Szeviéptulajdonában lévoTechnológiai Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kht. 556 millió forintot nyert a Szoke Tisza gozhajó interaktív kiállítótérré alakítására" címu pályázattal a hajó felújítására az NFÜ kiemelt turisztikai termék és attrakciók fejlesztése címu,DAOP-2.1.1/G-11 kódú régiós pályázaton. A Kht. nem tudta eloteremteni a 15% önrészt, a csaknem 100 millió forintot. A százalékokból viszont kiszámolható, hogy az összköltség felfele kerekítve 655 millió forint volt.
A sikertelen pályázat után a hajó tulajdonjoga egy másik Szeviép tulajdonú céghez a Szoke Tisza Hajó Szolgáltató Nonprofit Kft.-hez került .
2012. február 20-án Szoke Tisza Hajó Szolgáltató Nonprofit Kft. felszámolása megjelent a cégközlönyben.
2012. február 26-án a hajó vízbetörés következtében elsüllyedt.
2012. február: a hajót az elsüllyedés után a KÖH (Kulturális Örökségvédelmi Hivatal) ideiglenes védelem alá helyezte. A védettség elbírálása és ezen belül a védettség mértékének megállapítása jelenleg is folyamatban van.
2012. március 7-én Szabó Endre, hajóépíto mérnök, a Szoke Tiszát hajdan építo Ganz Danubius ügyvezetoje szakmai állásfoglalásában a következo összegzést írta:
A hajót nem feltétlenül kell kapkodva szétvágni, lebontani. Hiszen ha a helyszíni vizsgálat a fenti feltételek meglétét igazolja a sólyázás technikailag lehetséges. Az, hogy ténylegesen is lehetséges-e, pedig már további nem muszaki jellegu kérdés (van-e rá pénz, akarat, a sólyázásért a felelosséget merik-e vállalni, stb.)
2012. március 12-17. közötti idoszakban a MHE (Magyar Hajózásért Egyesület) önkéntesei a hajót kétszer próbálták felúsztatni sikertelenül.
2012. április 3-án a Honvédség MH 5. számú Bocskai Lövészdandár Muvelettámogató Muszaki Zászlóaljának hódmezovásárhelyi parancsnokai megszemlélték a hajót. A szemlét végzo tisztek jelentést tesznek majd a Honvédelmi Minisztériumnak a muszaki lehetoségekrol, valamint a szükséges szivattyúkapacitás biztosításának érdekében felvették a kapcsolatot az ATIKÖVIZIG, valamint a megyei katasztrófavédelem illetékeseivel is.
2012. április 26-án a végrehajtó a hajót árverésre bocsátotta 7 millió forint plusz áfa árral. Az árajánlatokat húsz napig lehet leadni.
A Hajó felújítása, Továbbélése
A hajó továbbélésének ötféle megvalósulása képzelheto el:
Parton felállított hajó
Manapság nincs napirenden, de amikor a hajó sorsáról 2009-ben döntöttek, az alternatívák közül ez az egy volt hozzávetolegesen kifejtve. Akkor arról volt szó hogy:
partfürdon állítanák fel, s immáron szárazon ugyan, de szórakoztató egységként muködhetne tovább
Az elképzelésrol nincsenek finanszírozási és megtérülési hatástanulmányok, ugyanakkor valószínu, hogy ez a legolcsóbb megoldás.
Állóhajó
Ez a funkció megegyezhet a 2010-es pályázattal. Az akkori költség 665 millió volt.
Eredeti méretekkel felújított muködoképes hajó
Eredeti méretekkel felújított hajóról nincsenek pontos, hatástanulmánnyal alátámasztott megvalósulási tervek. Dr. Balogh Tamás 1-1.5 milliárd forintra teszi a beruházás értékét 2011-es áron számolva.
Elbontás után egy a régi hajóra emlékezteto új hajó építése
A Zoltán Alapítvány 2002 és 2007 között készített egy ilyen tervet. A költségvetés adatai nem, csak a hajó fotórealisztikus képe ismert. A hajó árát Dr. Balogh Tamás szerint meghaladja a 2 milliárd forintot.
Csak megmentésre érdemes részek megmentése
A hajó új tulajdonosának a feladata lesz, amit a KÖH kérhet számon tole a Kulturális örökségvédelmi törvény keretein belül.
A Megvalósítás finanszírozása
A fenti pontok bármelyikének megvalósításához nagyon sok pénzre van szükség, amely a következo forrásokból származhat:
A hajót esetlegesen megvásároló tulajdonostól.
Uniós pályázati forrásból. A, B, C, E verzió esetében származhat DAOP-2.1.1/G-11 regionális programból, azzal a megkötéssel, hogy üzleti célú szálláshelyek létesítése nem megengedett. A fenti megszorítások mellet DAOP-2.1.1/G-11 kedvezo esetben a beruházás összegének a 95 százaléka támogatásként megnyerheto.
Közadakozásból
Különbözo mecénások és szponzorok által adott pénzekbol.
Kulturális Örökségvédelmi szervezetektol.
A Fenntarthatóság
Alapjában véve ez a legnehezebb dolog. A hajós szervezetek általában erre helyezik a hangsúlyt.
A B -jelu, állóhajós verzióhoz a 2010-es pályázathoz készült hatástanulmány.
A D -jelu új szállodahajó építéshez feltételezések szerint készített a Zoltán Alapítvány megvalósítási tervet, de ez minden bizonnyal üzleti titok.
A többi verzióhoz talán soha nem készültek ilyen típusú dokumentumok.
A Hajó állapota
A hajó állapota meglehetosen leromlott, ebben nincs vita. A nézetkülönbség inkább abban áll, hogy érdemes-e esetleg javítani, vagy olcsóbb bontani. A fent említett 2010-es sikeres pályázat és Szabó Endre mérnök úr álláspontja szerint nem feltétlenül szükségszeru a bontás. A hajózásban jártas szervezetek szerint viszont igen, ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy ezek a szervezetek a D variánst támogatják gazdasági fenntarthatósági alapon, ahol szükségszeru a hajó bontása.
A hajó muemléki védelme
A hajó állapota mellett, ez a hajó sorsát leginkább befolyásoló tényezo: a KÖH és az általa felkért MMKM (Magyar Muszaki és Közlekedési Múzeum) szakvéleményétol függ. Mértéke három féle lehet:
Teljes egészében védett, vagyis a hajótest és minden része védelem alá kerül.
Részleges védelem, a hajónak pontosan megjelölt részei kerülnek védelem alá.
Nem védett. Ez abban esetben történhet meg, ha hivatal úgy gondolja, hogy a hajónak nincs kulturális értéke, vagy a hajót teljes egészében megsemmisültnek tekinti.
Az újságok részleges védelemrol beszélnek, ezzel szemben állnak a hivatal korábbi döntései, mint például a szétlopott, felgyújtott Balaton csavargozös, vagy a szintén leégett Petofi gozös.
A Tulajdoni viszonyok
A fenti pontok megvalósulása nagyban függ az új tulajdonos hozzáállásától. Jelen pillanatban nem lehet tudni, ki veszi meg a hajót, sot azt sem, hogy megveszi-e valaki. Minden esetben a KÖH turési jog alapján bárkivel végeztethet munkát, esetleges muemléki védelem esetén az állagmegóvás a tulajdonos feladata lesz.
Állásfoglalás
A fenti tényeket megvizsgálva Szoke Tisza gozös kedveloi, a Mentsük meg a Szoke Tiszát és a Szoke Tisza (a Szoke Hölgy) facebook csoportok következo álláspontra jutottak.
1. Elsodleges és legfontosabb dolognak a hajó felúsztatását tartjuk, hogy érdemben lehessen vizsgálni a hajó tényleges állapotát. Ugyanakkor azt gondoljuk, hogy egy sikeres felúsztatás esetén sokkal szélesebb társadalmi réteget szólíthatunk meg sikeresen a hajó megmentése ügyében.
2 . Amennyiben a hajó állapota és az új tulajdonos igényli, szívesen segítünk mind kapcsolatainkkal, mind anyagi támogatásunkkal.
Az általunk szívesen látott verziók az A , B és a C verzió. Mi a B verziót tartjuk jelen pillanatban a optimális verziónak a következo okok miatt:
A hajó valamennyi ténylegesen megmentheto része megmenekül.
A megvalósulást nem zárja ki a teljes KÖH védelem.
Olcsóbb, mint a sokak által leginkább óhajtott C variáns, viszont annak késobbi megvalósítását nem zárja ki.
Két éve még megvalósíthatónak találták ezt a koncepciót és pályázaton nyertek vele. A felújítás ekkor még gazdaságos volt.
A pályázó, Technológiai Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kht. más célra nem tudja használni a korábbi pályázatot, ha ingyen nem is, de jutányos áron beszerezheto.
A dél-alföldi régióban a DAOP-2.1.1/G-11 program keretében a hajó újra pályázhat. Ha a hajó megfelelo muemléki védettséget kap, vagy ha a pályázat újraindulásakor megadott leadási határidoig nem veszíti el az ideiglenes védettségi státuszát, akkor könnyen 95% támogatás is szerezhet sikeres pályázás esetén.
Ez a változat, ugyanúgy, mint az A és C verzió, nem bontja meg a hajó történelmi folytonosságát, bár alkatrészei szép számban lecserélodnek, de a hajót ettol még történelmi gozhajók nak tekinthetjük.
A történelmi folytonosság miatt sokkal szélesebb társadalmi réteget meg lehet szólítani itthon és akár külföldön is. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a hajó a Monarchiában épült, tehát a Monarchia utódállamai kulturális örökségeinek részét képezheti. Nem szabad elfelejteni, hogy a hajó több ezer besszarábiai németet telepített át a Harmadik birodalomban. Továbbá ne feledjük, hogy a hajónak sokáig Andrásovits Nándor volt a kapitánya, akinek életét és a Dunai Exodusban játszott szerepét a világ számos nagy múzeumában bemutatták.
3 , Amennyiben a hajótest valóban menthetetlen, el lehet gondolkodni a D verzión, az elbontás utáni újraépítésen. Bár feltehetoleg ez e legprofitálóbb megoldás, de számos ellenérv fogalmazódik meg bennünk, mint például:
Kezdetben a legnagyobb költségu beruházást igényli.
A hajó történelmi folytonossága megszakad.
Szukebb társadalmi réteget tud maga mögé felsorakoztatni.
Pályázati lehetoségek limitáltabbak. Valószínuleg a beépítendo védett elemek kis száma miatt nem indulhat muemlékeknek kiírt pályázaton. Kereskedelmi szálláshelyekre vonatkozó pályázatoknál pedig a magas szállás/bekerülési ár miatt kerül hátrányba. Ilyen verzióval a hajó még nem nyert sikeres pályázatot.
Ugyanakkor azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy védett kulturális javaknál a KÖH-nek mindig elovásárlási joga van. Így a muemléki elemek megszerzése nem is garantálható.
Amennyiben a levédett elemeket sikerül is megszerezni és beépíteni, a hajó csak korlátozottan használható, mert a beépített muemlékek kivitelét a 2001. évi LXIV. törvény ( a kulturális örökség védelmérol) 55. § szigorúan szabályozza.
Budapest 2012. május 2.
Sármási Zoltán |
Balló Tibor |
Kárpáti Zoltán |
(alapító tag) |
(alapító tag) |
(alapító tag) |
Szoke Tisza gozös kedveloi
facebook csoport |
Szoke Tisza (a Szoke Hölgy)
facebook közösség
|
Mentsük meg a Szoke Tiszát
facebook közösség |
|