Header image  
HTTP://WWW.SZOKEHOLGY.P8.HU
 
 
 

Facebookon muködo szervezetek Közös

állásfoglalása

 

 

A Tényállás

•  2000. február 18-án a Szoke Tiszát Tápéra vontatták. A tulajdonos, a Tiszayacht Kft. jelképes összegért kapta meg a hajót, a Szoke Tiszát (korábbi nevein Felszabadulás, Szent Imre, Sas, IV. Károly).

•  2005-ben a hajó a Zoltán Alapítványhoz került, amely szervezet az Európa Rendezvényirodát és egy meg nem nevezett német céget képviselt, aki bérelve Budapest-Passau útvonalon kívánta üzemeltetni a hajót. A hajótestet menthetetlennek tartották ezért a jövedelmezoségi szempontokat figyelembe véve egy arányaiban hasonló, ám valamivel nagyobb hajót kívántak építeni, a régi hajó hasznosítható anyagainak felhasználásával. A pályázatuk az akkori uniós pályázaton nem nyert. Mivel a Tiszayacht Kft. és a Zoltán Alapítvány közötti szerzodésbe belekerült, hogy a felújítás meghiúsulása esetén a tulajdonjog visszaszáll a TiszayachtKft.-re, így a hajó ismét a Tiszayacht Kft. tulajdonába került vissza 2007-ben .

•  2007-ben a hajó tulajdonjoga a Szeviép csoport tulajdonába került.

•  2010-ben a Szeviéptulajdonában lévoTechnológiai Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kht. 556  millió forintot nyert „a Szoke Tisza gozhajó interaktív kiállítótérré alakítására" címu pályázattal a hajó felújítására az NFÜ „kiemelt turisztikai termék – és attrakciók fejlesztése ” címu,DAOP-2.1.1/G-11 kódú régiós pályázaton. A Kht. nem tudta eloteremteni a 15% önrészt, a csaknem 100 millió forintot. A százalékokból viszont kiszámolható, hogy az összköltség felfele kerekítve 655 millió forint volt.

•  A sikertelen pályázat után a hajó tulajdonjoga egy másik Szeviép tulajdonú céghez a Szoke Tisza Hajó Szolgáltató Nonprofit Kft.-hez került .

•  2012. február 20-án Szoke Tisza Hajó Szolgáltató Nonprofit Kft. felszámolása megjelent a cégközlönyben.

•  2012. február 26-án a hajó vízbetörés következtében elsüllyedt.

•  2012. február: a hajót az elsüllyedés után a KÖH (Kulturális Örökségvédelmi Hivatal) ideiglenes védelem alá helyezte. A védettség elbírálása és ezen belül a védettség mértékének megállapítása jelenleg is folyamatban van.

•  2012. március 7-én Szabó Endre, hajóépíto mérnök, a Szoke Tiszát hajdan építo Ganz Danubius ügyvezetoje szakmai állásfoglalásában a következo összegzést írta:

„A hajót nem feltétlenül kell kapkodva szétvágni, lebontani. Hiszen – ha a helyszíni vizsgálat a fenti feltételek meglétét igazolja – a sólyázás technikailag lehetséges. Az, hogy ténylegesen is lehetséges-e, pedig már további – nem muszaki jellegu – kérdés (van-e rá pénz, akarat, a sólyázásért a felelosséget merik-e vállalni, stb.)”

•  2012. március 12-17. közötti idoszakban a MHE (Magyar Hajózásért Egyesület) önkéntesei a hajót kétszer próbálták felúsztatni sikertelenül.

•  2012. április 3-án a Honvédség MH 5. számú Bocskai Lövészdandár Muvelettámogató Muszaki Zászlóaljának hódmezovásárhelyi parancsnokai megszemlélték a hajót.    A szemlét végzo tisztek jelentést tesznek majd a Honvédelmi Minisztériumnak a muszaki lehetoségekrol, valamint a szükséges szivattyúkapacitás biztosításának érdekében felvették a kapcsolatot az ATIKÖVIZIG, valamint a megyei katasztrófavédelem illetékeseivel is.

•  2012. április 26-án a végrehajtó a hajót árverésre bocsátotta 7 millió forint plusz áfa árral. Az árajánlatokat húsz napig lehet leadni.

A Hajó felújítása, Továbbélése

A hajó továbbélésének ötféle megvalósulása képzelheto el:

•  Parton felállított hajó
Manapság nincs napirenden, de amikor a hajó sorsáról 2009-ben döntöttek, az alternatívák közül ez az egy volt hozzávetolegesen kifejtve. Akkor arról volt szó hogy:  

„ partfürdon állítanák fel, s immáron szárazon ugyan, de szórakoztató egységként muködhetne tovább”

Az elképzelésrol nincsenek finanszírozási és megtérülési hatástanulmányok, ugyanakkor valószínu, hogy ez a legolcsóbb megoldás.

•  Állóhajó
Ez a funkció megegyezhet a 2010-es pályázattal. Az akkori költség 665 millió volt.

•  Eredeti méretekkel felújított muködoképes hajó
Eredeti méretekkel felújított hajóról nincsenek pontos, hatástanulmánnyal alátámasztott megvalósulási tervek. Dr. Balogh Tamás 1-1.5 milliárd forintra teszi a beruházás értékét 2011-es áron számolva.

•  Elbontás után egy a régi hajóra emlékezteto új hajó építése
A Zoltán Alapítvány 2002 és 2007 között készített egy ilyen tervet. A költségvetés adatai nem, csak a hajó fotórealisztikus képe ismert. A hajó árát Dr. Balogh Tamás szerint meghaladja a 2 milliárd forintot.

•  Csak megmentésre érdemes részek megmentése
A hajó új tulajdonosának a feladata lesz, amit a KÖH kérhet számon tole a Kulturális örökségvédelmi törvény keretein belül.


 

A Megvalósítás finanszírozása

A fenti pontok bármelyikének megvalósításához nagyon sok pénzre van szükség, amely a következo forrásokból származhat:

•  A hajót esetlegesen megvásároló tulajdonostól.

•  Uniós pályázati forrásból. A, B, C, E verzió esetében származhat DAOP-2.1.1/G-11 regionális programból, azzal a megkötéssel, hogy üzleti célú szálláshelyek létesítése nem megengedett. A fenti megszorítások mellet DAOP-2.1.1/G-11 kedvezo esetben a beruházás összegének a 95 százaléka támogatásként megnyerheto.

•  Közadakozásból

•  Különbözo mecénások és szponzorok által adott pénzekbol.

•  Kulturális Örökségvédelmi szervezetektol.

A Fenntarthatóság

Alapjában véve ez a legnehezebb dolog. A hajós szervezetek általában erre helyezik a hangsúlyt.

•  A B -jelu, állóhajós verzióhoz a 2010-es pályázathoz készült hatástanulmány.

•  A D -jelu új szállodahajó építéshez feltételezések szerint készített a Zoltán Alapítvány megvalósítási tervet, de ez minden bizonnyal üzleti titok.

•  A többi verzióhoz talán soha nem készültek ilyen típusú dokumentumok.

A Hajó állapota

A hajó állapota meglehetosen leromlott, ebben nincs vita. A nézetkülönbség inkább abban áll, hogy érdemes-e esetleg javítani, vagy olcsóbb bontani. A fent említett 2010-es sikeres pályázat és Szabó Endre mérnök úr álláspontja szerint nem feltétlenül szükségszeru a bontás. A hajózásban jártas szervezetek szerint viszont igen, ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy ezek a szervezetek a D variánst támogatják gazdasági fenntarthatósági alapon, ahol szükségszeru a hajó bontása.

A hajó muemléki védelme

A hajó állapota mellett, ez a hajó sorsát leginkább befolyásoló tényezo: a KÖH és az általa felkért MMKM (Magyar Muszaki és Közlekedési Múzeum) szakvéleményétol függ. Mértéke három féle lehet:

•  Teljes egészében védett, vagyis a hajótest és minden része védelem alá kerül.

•  Részleges védelem, a hajónak pontosan megjelölt részei kerülnek védelem alá.

•  Nem védett. Ez abban esetben történhet meg, ha hivatal úgy gondolja, hogy a hajónak nincs kulturális értéke, vagy a hajót teljes egészében megsemmisültnek tekinti.

Az újságok részleges védelemrol beszélnek, ezzel szemben állnak a hivatal korábbi döntései, mint például a szétlopott, felgyújtott Balaton csavargozös, vagy a szintén leégett Petofi gozös.

A Tulajdoni viszonyok

A fenti pontok megvalósulása nagyban függ az új tulajdonos hozzáállásától. Jelen pillanatban nem lehet tudni, ki veszi meg a hajót, sot azt sem, hogy megveszi-e valaki. Minden esetben a KÖH turési jog alapján bárkivel végeztethet munkát, esetleges muemléki védelem esetén az állagmegóvás a tulajdonos feladata lesz.

Állásfoglalás

A fenti tényeket megvizsgálva Szoke Tisza gozös kedveloi, a Mentsük meg a Szoke Tiszát és a Szoke Tisza (a Szoke Hölgy) facebook csoportok következo álláspontra jutottak.

1. Elsodleges és legfontosabb dolognak a hajó felúsztatását tartjuk, hogy érdemben lehessen vizsgálni a hajó tényleges állapotát. Ugyanakkor azt gondoljuk, hogy egy sikeres felúsztatás esetén sokkal szélesebb társadalmi réteget szólíthatunk meg sikeresen a hajó megmentése ügyében.

2 . Amennyiben a hajó állapota és az új tulajdonos igényli, szívesen segítünk mind kapcsolatainkkal, mind anyagi támogatásunkkal.

Az általunk szívesen látott verziók az A , B és a C verzió. Mi a B verziót tartjuk jelen pillanatban a optimális verziónak a következo okok miatt:

•  A hajó valamennyi ténylegesen megmentheto része megmenekül.

•  A megvalósulást nem zárja ki a teljes KÖH védelem.

•  Olcsóbb, mint a sokak által leginkább óhajtott C variáns, viszont annak késobbi megvalósítását nem zárja ki.

•  Két éve még megvalósíthatónak találták ezt a koncepciót és pályázaton nyertek vele. A felújítás ekkor még gazdaságos volt.

•  A pályázó, Technológiai Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kht. más célra nem tudja használni a korábbi pályázatot, ha ingyen nem is, de jutányos áron beszerezheto.

•  A dél-alföldi régióban a DAOP-2.1.1/G-11 program keretében a hajó újra pályázhat. Ha a hajó megfelelo muemléki védettséget kap, vagy ha a pályázat újraindulásakor megadott leadási határidoig nem veszíti el az ideiglenes védettségi státuszát, akkor könnyen 95% támogatás is szerezhet sikeres pályázás esetén.

•  Ez a változat, ugyanúgy, mint az A és C verzió, nem bontja meg a hajó történelmi folytonosságát, bár alkatrészei szép számban lecserélodnek, de a hajót ettol még történelmi gozhajók nak tekinthetjük.

•  A történelmi folytonosság miatt sokkal szélesebb társadalmi réteget meg lehet szólítani itthon és akár külföldön is. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a hajó a Monarchiában épült, tehát a Monarchia utódállamai kulturális örökségeinek részét képezheti. Nem szabad elfelejteni, hogy a hajó több ezer besszarábiai németet telepített át a Harmadik birodalomban. Továbbá ne feledjük, hogy a hajónak sokáig Andrásovits Nándor volt a kapitánya, akinek életét és a Dunai Exodusban játszott szerepét a világ számos nagy múzeumában bemutatták.

3 , Amennyiben a hajótest valóban menthetetlen, el lehet gondolkodni a D verzión, az elbontás utáni újraépítésen. Bár feltehetoleg ez e legprofitálóbb megoldás, de számos ellenérv fogalmazódik meg bennünk, mint például:

•  Kezdetben a legnagyobb költségu beruházást igényli.

•  A hajó történelmi folytonossága megszakad.

•  Szukebb társadalmi réteget tud maga mögé felsorakoztatni.

•  Pályázati lehetoségek limitáltabbak. Valószínuleg a beépítendo védett elemek kis száma miatt nem indulhat muemlékeknek kiírt pályázaton. Kereskedelmi szálláshelyekre vonatkozó pályázatoknál pedig a magas szállás/bekerülési ár miatt kerül hátrányba. Ilyen verzióval a hajó még nem nyert sikeres pályázatot.

•  Ugyanakkor azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy védett kulturális javaknál a KÖH-nek mindig elovásárlási joga van. Így a muemléki elemek megszerzése nem is garantálható.

•  Amennyiben a levédett elemeket sikerül is megszerezni és beépíteni, a hajó csak korlátozottan használható, mert a beépített muemlékek kivitelét a 2001. évi LXIV. törvény ( a kulturális örökség védelmérol) 55. § szigorúan szabályozza.

 

Budapest 2012. május 2.

 

Sármási Zoltán

Balló Tibor

Kárpáti Zoltán

(alapító tag)

(alapító tag)

(alapító tag)

Szoke Tisza gozös kedveloi
facebook csoport

Szoke Tisza (a Szoke Hölgy)

facebook közösség

 

Mentsük meg a Szoke Tiszát

facebook közösség

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 

CHAT

 

 
 
 
   

 

 
       
           
           
           
           
    u77654      
           
           
Webtárhely - Domain regisztráció - VPS bérlés - Szerver elhelyezés